Fototips

Det finns en del grundläggande saker man kan tänka på för att få en riktigt bra bild. Det första är förhållandet mellan slutare och bländare. Om du har kameran inställd på ett lågt bländarvärde innebär det att linsen är helt öppen och släpper in mycket ljus. Då måste slutartiden, (alltså den tid som filmen exponeras) vara mycket kort annars blir fotot överexponerat.

Om man tar ett foto med lågt bländarvärde i bra ljus får man ett kortare skärpedjup, det vill säga att förgrunden kommer vara skarp och bakgrunden suddig. Denna inställning är bra om man tar till exempel porträtt, om du vill att personen ska vara det som är i fokus och inte det runt omkring. Motsatsen till detta, det vill säga högt bländarvärde, innebär att linsen har en mindre öppning. Då behöver den längre tid för att ta in ljus, alltså måste då slutartiden vara längre för att inte fotot ska bli för mörkt. När du har en sådan inställning på kameran kommer skärpedjupet att bli längre, alltså kommer hela bilden att vara skarp och ingen del kommer att vara suddig. Att ha den här typen av inställning är perfekt om man vill ta bilder av omgivningar och panoramabilder.

En viktig sak att tänka på när man tar en bild är alltså ljuset, men det är även viktigt att tänka på varifrån ljuset kommer. Vart skuggorna hamnar och så vidare, tar du en bild i motljus kommer objektet att bli mörkt och tvärt om. Med skuggor kan man även förändra ett objekts utseende helt och hållet. En annan sak man kan tänka på beroende på olika effekter man vill ha i bilden är perspektivet. Tar du en bild underifrån kommer objektet att se större ut än vad det är, det kallas för grodperspektiv. Tar du en bild ovanifrån kommer objektet att se mindre ut, det kallas för fågelperspektiv.

Så det här var en del tips för dig som vill fotografera och få riktigt bra bilder, men vill du gå djupare i ämnet rekommenderar vi starkt att du tar en fotokurs. Det finns fotokurser för alla, både nybörjare, amatörer och proffs.